Groepen

 

Leerlingen worden bij ons niet alleen op leeftijd ingedeeld, maar we houden vooral rekening met de ontwikkeling van het kind. Om de ontwikkeling van de  leerlingen te volgen letten we op de volgende aspecten:

  • sociaal-emotioneel: hoe reageert u kind op weerstand, hoe reageert uw kind op anderen, hoe zit uw kind in zijn / haar vel en wat heeft uw kind nodig?
  • zelfstandigheid: kan het kind zich zelf aanen uitkleden, lukt zelfstandig werken, kan uw kind een oplossing bedenken?
  • doorzettingsvermogen: in hoeverre zet uw kind door, dat hij zij dat alleen of samen met een ander?
  • cognitief; wat heeft uw kind nodig om een volgende stap te maken in het leerproces?
  • samenwerken: kan uw kind samenwerken, overleggen en luisteren naar een ander?

De groepsnamen hieronder zijn bedacht door de leerlingen.

Zeepaardjes

Bij de Zeepaardjes zitten over de jongste leerlingen en deze leerlingen worden begeleid door leerkrachten en een klassenassistent of een leraarondersteuner. In de beginfase leren de kinderen naast zelfstandig te werken ook samenwerken. In de onderkring wordt een start gemaakt met de lessen van Jeelo. Jeelo staat voor JE Eigen LeerOmgeving waarbij de kinderen betekenisvol leren. De woordenschat wordt vergroot en de leerlingen spelen met taal. Het aanbod van boeken is groot, door samen gericht te lezen en te praten over verhalen wordt de wereld van het kind groter. Met SemSom, de rekenmethode voor de jongste leerlingen, wordt de basis gelegd voor het aanvankelijk rekenen.

Zeesterren

Bij de Zeesterren zitten de leerlingen van leerjaren 3 en 4. De kinderen maken een start met de weektaak en Gynzy, Jeelo en SemSom. Welke taken kun je zelfstandig maken en bij welke taken is er intructie nodig? Het werken met het kiesblok wordt geïntroduceerd en de leerlingen worden stap voor stap zelfstandiger. Op de donderdag- en vrijdagmiddagen volgen de kinderen van leerjaar 4 eventueel Jeelo samen met de Dolfijnen. 

Dolfijnen

Bij de Dolfijnen komen de kinderen in de volgende fase van het leren. De leerlingen leren om meer eigen verantwoordeijkheid te nemen. Het leren vindt zowel plaats in de klas als op het leerplein. Het werken met Jeelo en Gynzy wordt verder uitgebreid; De leerlingen zijn hiermee dagelijks aan de slag. 

Orka's

Bij de Orka's start de laatste fase van de basisschool, de voorbereiding  richting het Voortgezet Onderwijs. Wij streven er naar de leerlingen eigenaar te maken van hun eigen leerproces. Onze schoolverlaters hebben een kritische houding en hebben geleerd om te leren, te studeren en te plannen.