Vertrouwen, betrokkenheid en autonomie

Betrokkenheid
Ons onderwijs is erop gericht, dat kinderen vanuit een betrokken werkhouding kennis verwerven. De leerkracht heeft als taak om kinderen te observeren, te prikkelen en nieuwsgierig te maken. Hierdoor raken de leerlingen gemotiveerd om te leren. Wij creëren een rijke, uitdagende leeromgeving die uitnodigt tot leren. Zo werken we met een breed aanbod van nieuwe, moderne materialen die aansluiten bij de diverse leerstijlen. Hiermee worden leerlingen gestimuleerd om zelf initiatieven en activiteiten te ontplooien, waardoor zij zich betrokken voelen. Daarnaast worden er tijdig maatregelen genomen om leerprocessen op gang te brengen en zo nodig bij te sturen. Betrokkenheid staat ook voor de wijze waarop wij met elkaar omgaan. Als school zijn we een leefgemeenschap, waarin wij het belangrijk vinden dat kinderen, ouders/verzorgers en medewerkers aandacht en respect hebben voor elkaar. Hierdoor zijn de leerlingen in staat om als individuele denker in een groter geheel te functioneren.

Vertrouwen
Vertrouwen en respect tussen de kinderen onderling staat voorop. Pas dan kunnen kinderen met èn van elkaar leren. Kinderen met een positief beeld van zichzelf durven hun dromen na te jagen. We helpen hen om hun eigen talenten te ontdekken en optimaal te ontwikkelen.
Door kinderen positief te benaderen en te werken vanuit succeservaringen, ontwikkelen kinderen een positief zelfbeeld. We begeleiden onze leerlingen bij hun leer- en denkproces. Dit doen we aan de hand van een portfolio.

Autonomie
Het woord autonomie vinden wij belangrijk voor het kind en de leerkracht. De leerkracht is autonoom in het begeleiden van leerlingen en maken van keuzes voor het kind of de groep. De leerling is autonoom in zijn of haar ontwikkeling. Beide krijgen wel kaders mee: de leerling van de leerkracht en de leerkracht van de groep. Wij zijn van mening door de leerlingen voldoende autonomie te geven dat er meer sprake is van intrinsieke motivatie en waardoor een kind zich beter ontwikkelt.